Overgewicht en aambeien

Vaak is het zo dat te veel kilo’s kunnen leiden tot verschillende gezondheidsproblemen. Aambeien zijn een probleem waar veel mensen met overgewicht mee te maken krijgen of hebben. Het extra lichaamsgewicht, een extra ballast, zorgt voor meer inwendige druk op de dikke darm wat zorgt voor versnelde slijtage aan de darmwand en de kringspier als de darm wordt geleegd.

Mensen met overgewicht hebben vaak aambeien

Overgewicht en obesitas zelf veroorzaken niet direct aambeien, maar de levensstijl en gewoonten van mensen met overgewicht en obesitas vertegenwoordigen vaak wel een verhoogd risico op aambeien.

De eerste risicofactor is een gebrek aan voedingsvezels in het dieet. Veel mensen eten te weinig vezels, voldoende vezels is belangrijk om obstipatie en harde ontlasting te voorkomen, waardoor de ontwikkeling van aambeien wordt gestimuleerd.

Een andere risicofactor is het gebrek aan lichamelijke beweging. Dagelijkse sportieve activiteit verhoogt de flexibiliteit van de darmen zodat de darminhoud gemakkelijker vervoerd kan worden en niet hard wordt. Dit vermindert op zijn beurt de druk op de anus en verkleint het risico op aambeien. Mensen die veel zitten hebben ook meer kans op aambeien.

Een verandering van dieet kan aambeien voorkomen

Gelukkig is het dieet dat helpt om gewicht te verliezen hetzelfde als wat helpt tegen aambeien. De belangrijkste voedingsstoffen in het dieet om aambeien te voorkomen zijn vezels en andere voedingsmiddelen met een laag vetgehalte en weinig suiker.

Minimaal 25 gram vezels per dag helpt de stoelgang en voorkomt aambeien. Door voedsel met vezels te eten wordt gelijk voedsel met veel vet, calorieën of die veel suiker bevatten voorkomen. De beste bronnen van vezels zijn fruit en groenten. Spinazie en selderij zijn bijvoorbeeld rijk aan harde vezels. Dit type vezel kan de stoelgang verbeteren en het stimuleert de darmbewegingen.

Andere soorten, bekend als oplosbare vezels, zijn te vinden in haver zemelen, noten, zaden en bonen. Vezel verandert in een soort van gelei in de darmen die water absorbeert en de darmbeweging bevordert. Wanneer deze voedingsmiddelen in het dieet worden geïntroduceerd kan de gezondheid verbeteren, het gewicht verminderen en uiteindelijk helpen bij het voorkomen van aambeien.

Lichamelijke beweging ter voorkoming van aambeien

Een gebrek aan lichamelijke beweging kan overgewicht en obesitas veroorzaken en een zittende levensstijl is een belangrijke risicofactor bij aambeien. De constante druk op de anus door langdurig te zitten op een harde ondergrond kan zorgen voor opgezwollen en pijnlijke bloedvaten. Niet alleen een betere ontlasting met voldoende lichaamsbeweging, het kan ook bijdragen aan gewichtsverlies en daarmee het risico op het ontwikkelen van aambeien. Je hoeft geen atleet te zijn om gewicht te verliezen. Het is zelfs beter om opbouwend en eenvoudig te beginnen met een eventueel trainingsprogramma.

Aambeien en overgewicht weetjes

  1. Veel levensstijlgewoonten van mensen met overgewicht geven een hoger risico op aambeien.
  2. De eerste risicofactor is het gebrek aan voldoende vezels in het eetpatroon.
  3. Een andere risicofactor is het gebrek aan genoeg lichamelijke beweging.

De belangrijkste voedingsstoffen in het eten om aambeien te voorkomen zijn vezels en voedingsmiddelen met een laag vetgehalte en weinig suiker.